“Sevgi emektir”
Türk sinema tarihinin iz bırakan ve her dönem her kuşak izleyici tarafından
muhakkak izlenen bir aşk filmi olmuştur Selvi Boylum Al Yazmalım. Kuşkusuz bunda senaryosunun dayandığı ve dünyaca ünlü Kırgız yazar Cengiz Aytmatov’un aynı adlı romanı ve oyuncularının kendi sinematografileri içinde de örnek kabul edilebilecek oyunculuk performansları da rol oynamıştır.
Yönetmeliğini Atıf Yılmaz’ın ve Ali Özgentürk’ün yaptığı filmin senaryosu Ali Özgentürk’e aittir. Müziği ise Anadolu Türk Rock Grubu Moğolların kurucularından Cahit Berkay imzalıdır.
1977 yılı yapımı filmin başrollerinde Türkan Şoray, Kadir İnanır ve Ahmet Mekin yer almıştır.
Kamyon şoförü İlyas (Kadir İnanır), İstanbul’dan Asya’nın (Türkân Şoray) kaldığı köy yakınındaki şantiyede çalışmaya gelir. İlyas ve Asya Birbirlerine aşık olurlar. Çocukları olur, adını Samet koyarlar. İlyas, kamyoncu olduğu için sık sık yollara çıkar ve Asya, Samet’le yalnız kalır. Gözü hep yollarda eşinin dönmesini bekler. İlyas, eve dönmez ve Asya’yı bir sekreter ile aldatır. Asya eşini ararken tesadüfen onu bir evin penceresinden bakarken görür ve kabullenemez, İlyas’tan ve onun olduğu her yerden uzaklaşmak ister, hem bu
durum nedeni ile hem de İşleri giderek bozulan İlyas da bunalıma girerek Asya’yı terk eder. Asya, bu acıya dayanamaz ve oğluyla birlikte yollara düşer. Yolda Cemşit’le (Ahmet Mekin) karşılaşırlar.
Cemşit onlara iyi niyetle sahip çıkar, evini açar, Asya’ya hep saygılı ve mesafelidir. Kadının zor durumda olmasından istifade etmeye çalışmaz. Çocuğa da gerçek babasının vermediği sevgiyi ve şefkati içinden gelerek verir, aynı evde bir aile görüntüsünde ve mutlu yaşamaya başlarlar.
Asya huzurlu bir hayata kavuşmuştur ama İlyas yeniden karşılarına çıkar. İlyas
yaptıklarından çok pişman ve Asya’nın kendisine döneceğinden umutludur. Asya şimdi aşkı ve kendisine en zor gününde kucak açan Cemşit arasında bir tercih yapmak zorunda kalır. Ve “sevgi emektir” diyerek kendisine ve çocuğuna emek veren Cemşit’i seçer.
Yönetmen filmin final sahnesi ile izleyiciyi ayrıca hüzne boğmakta ustalık
göstermiştir. Filmin beyazperdede izleyici ile buluşması ile büyük beğeni kazanmış, insanların sıradan hayatını, sevgi ve aşk kavramlarının ne olduğunu sorarak anlatan film, senaryosu üzerinden eleştirmenler tarafından oldukça tartışma konusu yapılmıştır.
Asya hala İlyas’a ihtirasla bağlı iken, aslında böyle bir tutkulu sevgisinin olmadığı Cemşit’i seçmesi eleştiri konusu yapılmıştır. Filmin ana teması âşık olmak kadar aşka sahip çıkmak gerektiğidir. Film dayandığı romana sadık bir yapım olarak karşımıza çıkmaktadır.
Hem dünya edebiyatında hem de Kırgız-Türk edebiyatının sayılı isimlerinden olan Cengiz Aytmatov filmin yönetmen, oyuncuları ve emekçileri ile
defalarca buluşmuş ve filmi beğenisini dile getirmiştir. Ayrıca 15. Antalya film
Festivali’nde en iyi ikinci film ödülü almıştır.
Atıf Yılmaz en iyi yönetmen, Çetin Tunca da en iyi görüntü yönetmeni ödülüne
layık görülmüştür.
Dünyada birçok festivalde yer alan ve izleyicinin beğenisini kazanan film Türk
sinemasının en güzel aşk filmlerinden biridir.